Tutaj jesteś

Psychologia kolorów – jak wybrać kolor do swojego wnętrza?

22 lutego, 2022 Wnętrza psychologia kolorów

Projektanci wnętrz wiedzą, że kolor ma wpływ na nastroje, emocje i uczucia. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie koloru. Czym zatem jest psychologia kolorów? Jakie kolory wybrać do naszego wnętrza?

Biały

Temat jakim jest psychologia kolorów nie może zacząć się inaczej niż od koloru białego. Kolor biały jest najczęściej spotykaną tonacją i kojarzy się z czystością. Biel daje wrażenie większej przestrzeni, przez co optycznie powiększa małe powierzchnie. Biały to najmodniejszy kolor aranżacji, jednak zastosowanie, bieli na zbyt dużej powierzchni, stwarza wrażenie zimna. Aby uzyskać nowoczesny wygląd i standard wykończenia, warto łączyć różne odcienie bieli. Padanie promieni światła ma wpływ na postrzeganie koloru.

psychologia kolorów

Szary

Kolor szary dobrze komponuje się z nowoczesnymi dekoracjami, dbając o efekt estetyczny. Psychologia kolorów mówi nam, że szary jest kolorem kompromisu, kolorem kojącym, przyjaznym. Odcienie szarości to kolory neutralne i uniwersalne.

Zielony

Odcienie zieleni są kojące i relaksujące. Zieleń kojarzona jest ze świeżością. Psychologia kolorów zwraca uwagę na to, iż zieleń daje poczucie harmonii i równowagi. Barwa lasu czy wiosenna zieleń wycisza. Odcienie szarości połączone z żywymi kolorami przyciągają uwagę i pobudzają zmysły. Zieleń we wszystkich odcieniach doskonale łączy się z bielą i tworzy doskonałe tło dla wielu barw. Zieleń jest modna w domowych aranżacjach z naturalnymi elementami, takimi jak kwiaty.

Żółty

Kolor żółty jasny i intensywny jest kolorem optymizmu, radości, szczęścia, kolorem świecącego słońca.
Psychologia kolorów zwraca uwagę na to, że zbyt duża ilość tego koloru, może być przytłaczająca. Dlatego też, należy zwracać uwagę na jego nasilenie. Podczas gdy najjaśniejsze odcienie żółtego, mogą nie być najlepszym odcieniem do sypialni czy łazienki to stonowane kolory żółci, można stosować wszędzie. Żółta odcień cytryny czy banana rozjaśni kuchnię, kącik śniadaniowy, a jego ciemniejsze odcienie np. kolor musztardy lub złota podkreśli pozytywne przestrzenie mieszkalne. Żółty to kolor energii bez względu na to, jakie odcienie są używane podczas dekoracji.

Niebieski

Bezchmurne niebo, błękitna barwa wody symbolizuje prawdę, czystość, zaufanie, mądrość, lojalność. Chłodne odcienie niebieskiego działają kojąco i relaksująco. Niebieski to kolor uniwersalny i jeden z najczęściej stosowanych w pomysłach na aranżację. Używanie delikatnego niebieskiego w sypialni lub łazience dodaje uroku i daje poczucie uspokojenia. Mówimy, że kolor niebieski pobudza kreatywność.

Czerwony

Czerwień to kolor podstawowy, należy do barw ciepłych. Psychologia kolorów przedstawia nam kolor czerwony jako symbolizujący energię, ciepło i wyrafinowanie. Wyróżnia się w każdym pomieszczeniu. Kolor nie tylko pobudza wzrok, ale także, nadaje siły akcentom dekoracyjnym, przyciągając uwagę. Intensywna i głęboka czerwień optycznie zmniejsza pomieszczenie. Jasna tonacja czerwieni nadaje pomieszczeniu, poczucie ciepła i spokoju. Stwarza przestrzeń do odpoczynku i refleksji. Łagodna czerwień połączona z kolorami zielonożółtymi i błękitno zielonymi ociepla barwę, współgrając ze sobą, tworząc idealną harmonię.

psychologia kolorów

Purpurowy

Fiolet przyciąga uwagę, utożsamiany jest z luksusem, przepychem i bogactwem.
Podczas gdy najbardziej intensywne odcienie fioletu pobudzają kreatywność, to jaśniejsze odcienie wpływają na harmonię i spokój.

Funkcjonalność przestrzeni, podwyższanie standardu jest celem, do którego dążymy. Wyobraźnia podsuwa nam masę ciekawych pomysłów. Jeśli nie czujemy się pewnie w roli projektanta, korzystamy ze zdjęć online, grafiki Google, portali z dziedziny designu. Wsparcie fachowca z zakresu projektowania pozwoli nam stworzyć idealne wnętrze.

admin

Redakcja eptsil.pl to grupa specjalistów związanych z ogrodem, domem, budownictwem. W naszych artykułach znajdziesz wiele przydatnej wiedzy i ciekawostek.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?